My life in CFS IIUM PJ

Assalamualaikum readers😉

As u can see, aku ni student UIA. Yup fellas mcm x percaya je sbb aku x pernah terlintas sikit pon nak msk UIA. Reason aku pilih asasi UIA pon sebab dorang ada kos Human Science. Tapi jujur la cakap life kat sini mengubah aku menjadi orang yang berbeza. Moh aku cerita life aku kat CFS IIUM PJ ni mcm mna and ape yang best ngan x best duduk kat sini.



Masa aku mula2 jejak kaki kat sini aku expect tempat ni lawa lah tapi realiti nya x de lawa mana sebab bangunan dia semua lama2. But still blh guna. Kelas pon ada aircond.

Before that, jom tgk mahallah (asrama) aku dulu. Haa.. kat sini ada 6 mahallah which is Mahallah Abu Bakar, Mahallah Umar Khattab, Mahallah Khadijah,Mahallah Zainab Jahsy, Mahallah Aisyah and Mahallah Fatimah tapi time aku msk back in 2017. Masa sem 1 mahallah yg open cuma Zainab,Fatimah,Abu Bakar ngan Umar pastu masa sem 2 mahallah Fatimah dh x guna dah. Aku adalah antara insan yang terpilih untuk duduk Mahallah Zainab😆

                                      Nampak lawa je kan Mahallah Zainab ni kat luar tapi...

Aku masuk je bilik terus aku speecheless sbb bilik tu kecik yang amat. Satu bilik 4 orang. pastu katil dia 2 tingkat. Almari ngan meja study tersangat lah menyedihkan tapi aku redha je dari x  de almari ngan meja langsung.


            
              My room kat tingkat 4 (view dia sumpah lawa)         Meja study ni patut utk 1 org je

Tapi jujur aku cakap aku suka giler duk dlm bilik ni sbb bila bilik kecik lagi kuat la aku nak bonding ngan roommate. Kalau aku duduk Mahallah Umar, dia bkn mcm ni...dia ada compartment so u ada privacy but still lagi best bilik mcm aku ni. Even bila msk sem 2, aku ngan roommate decide nk rapatkan katil. Tu lah kerja paling gila kiteorang buat. Yes bilik tu jadi lagi sempit but yang bestnya bila tido rapat je ngan org sebelah (Aku ni penakut sebenarnya). U pon x de la rasa sunyi sbb bile kene tinggal sorang2 dlm bilik x kan rasa takut. Cuma yang susah nya nak solat lah sbb bila ruang kecik orang lalu lalang susah nak khusyuk pastu kena tunggu giliran nk solat. Pastu bila semua nak bersiap ke kelas mula la terlanggar orang sebelah and bila nak study pulak meja kecik sampai kadang susah nak fokus belajar ngan buat assignment. Kipas pulak aduhhh... slow sampai bila aku tido bangun pagi esok nya berpeluh-peluh.

Another best part in Mahallah Zainab Jahsy is dorang punya cafe...makanan panas dia semua tip top except masakan tgh hari (not my taste). Tomyam dia plg aku suka. order la maggie tomyam ke bihun tomyam ke..semua sedap. Tak dilupakan nasi bujang dia... Walaweh sedap gais... murah je RM2.50 kalau kuah sup tapi kalau kuah tomyam jadi RM3. Makan nasi bujang cafe Zainab ni seminggu pon tak jemu.
                    Gambar hiasan semata-mata tapi mmg mcm ni pon rupa nasi bujang. LOL

Now lets move on to classroom...

Classroom ni bersepah je venue dia kat sini. First kat SMAWP (dulu tu sekolah agama) Dia ada SMAWP 2 ngan 3 je. SMAWP 1 dh kene tinggal. Sian... but honestly tempat tu mmg lawa.. kinda old stye sbb made of wooden but hey OLD is GOLD okay!!. Ada aircond jgn risau cuma kat certain class je lah. Hahaha... sape yang bertuah je dpt duduk kelas ada aircond. The not so best part is WIFI x blh nk reach....geram betul aku. Nasib baik tandas bersih ngan lawa.


                                                       This is SMAWP 2Pretty right?

Venue kedua Annex. Tempat ni mostly for student architecture pastu ada Comp lab untuk student yg study ICT. Tapi kalau student subjek lain nak masuk sini blh je. Best sbb sejuk and Annex ni dekat ngan Mahallah and Library. Thats why Annex is my fave spot. Oh and lagi best kat Annex ada rooftop. Masa last day aku kat sini, me and my roommate gi tangkap gambar kat sini. Mmg lawa lah.

aww.. i miss this place

The last venue is LY Building... yang best tentang LY is aircond and WIFI laju kalau duk kat kelas depan2. Venue ni plg ramai student guna kalau nak buat group discussion or sometimes tempat nak celebrate bufday or any kind of event. Maybe sbb dekat ngan Mahallah kot tu ramai org suka dtg situ. Anyway this is my least fave place sbb byk NYAMUK. serius gais tempat ni full of mosquito tak kira pagi or malam. Urghhh i hate LY so freaking much. Sori gambar LY x sempat nak ambik and cari kat Google pon x jumpa.

Finally aku nak cakap tempat yang aku ngan student lain suka lepak....kiranya mcm tempat hot la.

Firstly London Bridge...Actually x de rupa London Bridge pon...saje je panggil nama tu..kat sini yang bestnya sbb ada Ainon's Cafe. Dia jual cake,desserts and western food. sape yang craving spageti ngan lasagna or pavlova datang la sini. Boleh tahan sedap la. Lagipon org dtg lepak kat situ pon sbb WIFI laju.

Bawah London Bridge ada Cafe Kemudi.... kat sini makanan dia semua sedap. Semua jenis ada. Kalau pagi2 ada home made bread, roti canai ngan mee goreng, nasi lemak and macaroni goreng pon ada. Kalau tgh hari tu mcm biasalah cuma yg ekstra nya ada nasi kerabu, yong tau fu, waffle, nasi ayam, nasi tomato, mee kari, bihun sup ngan sizzling mee. Kadang2 ada Laksam. Perghh meleleh air liur aku. Malam pulak ada masakan panas and Nasi lemak (The best food in the world).


                                                                         Kemudi

One thing that i like about UIA is how dorang tekan kan IKHTILAT. For example, kat meja makan tu ada sticker yang tulis meja tu utk bro or sis. Pastu siap ada banner lagi pasal ikhtilat. And selalu nya kalau org start majlis dia baca doa kan, tapi kat sini bukan doa je, Asma Ul-Husna ngan ayat Al-Quran pon dorang baca. Pastu dorang rajin buat talk yang berunsur kerohanian. Tu aku suka datang sbb dari mereput dalam bilik baik aku cari pahala. Bila belajar pon mesti unsur Islam tu ada. Nama pon UIA gais. I guess that all about my life in CFS IIUM PJ.

Actually my batch is the last batch here and we only stay here for 6 month (2 sem). Our last sem (3rd sem) will be in IIUM Kuantan. Sedih giler bila dh tahu tempat ni x kan wujud dah but still this place will be remember by all of IIUM student forever. Bye😘





Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman asasi di UIA Kuantan

Best ke Kelas Account?