Best ke Kelas Account?

Assalamualaikum love😚...

Korang baca tajuk pun tahu ape yang aku nak cakap dalam post ni... Jujur la aku cakap,habis je PT3 aku mmg target nak masuk kelas sains..result aku gempak ape (cuma spoil kat math je la). So aku mmg confident la dpt masuk kelas sains sampai la time hari first day sekolah. Since aku pon tak tahu aku masuk kelas ape so satu batch form 4 kene duduk dalam dewan.... perasaan aku time tu nervous la jugak. Dalam dewan semua org duduk ikut kelas masa form 3. Masa tu ada seorang classmate aku tegur.. "Weh syah tadi aku nampak nama kau kat kelas account". I was like "Whattttt!!!!!" tapi aku still cuba positif tu nama org lain. Di pendekkan cerita aku mmg betul2 tersenarai masuk kelas account. Broken weh.. hanya Allah je yang tahu macam mana perasaan aku time tu.


                                                              *me crying inside

Minggu first, pengetua bagi chance kat student sape2 yang nak tukar kelas dan aku adalah antara orang yang berkobar-kobar nak tukar. Tapi entah kenapa, perasaan aku time tu teragak-agak mcm ada org yang stopkan aku untuk tukar. Pastu, aku still teringat pesanan Cikgu Suaina a.k.a cikgu account aku. Dia kata "Masa form 4 ni semua orang still dalam level yang sama meaning zero lagi pasal subjek2 ni. Jadi teroka la dulu baru korang tahu boleh bawak ke tidak". Bila dengar je kata2 cikgu Suaina terus aku decide stay kat kelas account.


Kalau kat sekolah aku sape yang duk kelas account, subjek elektif dia account,ekonomi ngan add math. Jujur la cakap aku struggle masa form 4 sbb kira2 bkn subjek kegemaran aku tapi aku mmg enjoy sgt belajar ekonomi sbb senang. Ekonomi ni bkn rumit mana pon asalkan kau faham konsep dia. Tapi bila masuk form 5, ekonomi ni dia susah sikit la sbb kau belajar pasal bank ngan mata wang luar negara and yang x syok nya dia pon ada kira2 jugak tapi x rumit mcm add math. Account masa form 4 aku x berapa nak ok sangat so mak aku hantar tuisyen terus aku rasa account tu senang. (Big thanks tu cikgu Anafiah sbb tlg aku pandai account plus ekonomi as well.) Account ni kau kena pandai imbang..dia cuma guna simbol tambah tolak je... so korang yang bakal masuk kelas account tu jangan la takut sgt. Relax dik.. chill je..

Haa...now cakap pasal add math...urghhh.. masa mula2 belajar aku mmg suka tapi lama2 sakit otak woii...tibe2 aku rasa jealous kat kelas yang x de add math. Hmphh..yang best kat kelas add math ni sbb cikgu aku best. Dia mmg pandai buat lawak and yang paling aku respect dia punya sabar melayan kerenah kiteorang yang mmg slow sikit nak faham add math. Masa aku dpt result percubaan SPM, sape yang jadi pelajar target, ada cikgu yang akan jadi mentor untuk subjek yang dia lemah. Macam aku, aku dapat cikgu math,add math ngan account. Mentor add math aku mmg plg genius kat sekolah tu sbb dia create formula dia sendiri untuk ajar student dia. Buku teks mmg dia x guna pon. Hebat kan. Tapi tu lah sbb mmg dah last minute so nak harapkan aku dapat A add math tu agak tipis sbb masa percubaan aku dapat G. Jadi target cikgu suruh aku dapat lulus. Alhamdulillah berkat usaha semua orang, aku lulus add math..yeayyy....😊

Ramai org fikir kelas sains is better than sastera..Hello!! kalau korang nak tahu kelas aku beat kelas sains tau. Student yang dapat straight A pon dtg dari kelas account and majority kelas aku semua 7A ke atas. Tapi tak dinafikan la kelas sains ni bagus jugak sbb kalau korang isi UPU mmg banyak ditawarkan tu course2 yang ada sains. But still adik2 yang ku sayang.. tak semestinya kalau kau bukan budak sains kau tak kan berjaya... Ada banyak kerja yang kat luar tak yah nak guna sains sangat. Did u know EARTH without ART is just EH??? so korang yang masuk kelas sastera ni penting tau. Tanpa bdk yang belajar geometri, x kan ada org tahu pasal bumi (eh ye ke?) tanpa bdk seni, kita ni hidup tak de seri...gelap je... tanpa budak perdagangan,ICT,ekonomi ngan account.. kau rasa negara blh maju ke tanpa students dari aliran sastera. So give a big smile and be proud with yourself.


Actually, after PT3 tu korang kena fikir betul2 dulu nak masuk mana. Masa depan korang tu base atas ape yang korang minat. Kalau korang rasa blh bawak sains ambik sains.. kalau korang rasa blh bwk sastera ambik sastera.. kadang2 cikgu lebih tahu. Mcm aku, cikgu decide aku masuk kelas account sbb dia tahu aku x blh bwk sains walaupon aku minat giler sains and sains aku A masa PT3. Allah tu Maha Mengetahui. Kita blh merancang tapi Allah yang tentukan. Allah takdirkan aku masuk kelas account. Mula2 aku tak confident tapi at the end aku antara best student SPM kat sekolah.. nampak kan betapa hebatnya kuasa Allah. Hope this story will inspire those yang nak masuk kelas aliran sastera.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman asasi di UIA Kuantan

My life in CFS IIUM PJ